Obrázky a kde je hledat

Obrázky a kde je hledat

Pro váš blog jsou velmi důležité ilustrační obrázky, které dávají vašim článkům větší šmrnc a také si u nich může čtenář odpočinout od textu. Prostě zpestření textového obsahu textem je téměř vaši povinností a web tak vypadá mnohem lépe, než pokud by se jednalo jen o pouhé strohé texty, které najdete spíše v pracovních manuálech. Avšak i tam jsou zpravidla obrázky popisující jednotlivé funkce nebo aplikace. Obrázky prostě vnímáme jinak než psaný text a proto jsou tak důležité. Kromě toho vám ale pomohou v zobrazení výsledků ve vyhledávání.

Když chcete dělat opravdu dobrý a úspěšný web budete v zásadě potřebovat dvě věci. Obrázky a dobrý popis k nim. Nejprve si povíme o tom, kde obrázky hledat – jakým způsobem a v druhé části si řekneme něco o tom, proč je důležité, aby každý obrázek měl správný popisek a jak tyto popisky dělat, aby skutečně byly přínosné pro váš web.

Hledáme obrázky pro náš web

Můžete namítnout, že stačí jít na Google, přepnout vyhledávač na obrázky a zadat co hledáte. Ono skutečně vypadne několik desítek někdy i stovek obrázků, ale drtivá většina z nich je chráněna autorskými právy, takže je bez svolení majitele nemůžete na vašem webu použít. Jak tedy zjistit, které obrázky mají volné licenční podmínky a jsou tedy vhodné pro váš web?

Jak správně tvořit popisky k obrázkům aby se na hledaná klíčová slova zobrazily i vaše obrázky?Postup je následující:

1 Zadejte si Google.com (nebo chcete li .cz)

2. Přepnete se vpravo nahoře na vyhledávání obrázků

3.  Zadáte hledané slovo třeba „šála“ Jak vidíte obrázků na slovo „šála“ je skutečně hodně

4. Vpravo nahoře v ozubeném kole klikněte na „Rozšířené vyhledávání“

5. Vlevo dole uvidíte „Práva k užití“, rozklikněte je a vyberte „Lze volně užívat nebo sdílet“

6. Klikněte na tlačítko „Rozšířené vyhledávání“

7. Google vrátí mnohem méně výsledků, ale takových, které si můžete pro váš web stáhnout

Ve vyhledavači Google lze filtrovat obrázky podle druhu licenceBohužel ne všechno najdete na Googlu, tedy pokud budete chtít dodržovat licenční podmínky k jednotlivým snímkům, což bych vám doporučoval, jelikož pokud vás někdo zažaluje, může být pokuta dost vysoká a úplně zbytečně. Je třeba tedy najít další zdroj snímků. Tím jsou fotobanky. Zpravidla bohužel placené, což ale nechceme, takže se zaměříme na ty neplacené.

Pixabay.com – a mám to zadarmo

Na Pixabay.com najdete, pokud si opět vyfiltrujete obrázky zdarma. Mnohdy jsou to „jen“ kreslené kliparty,  které však k ilustračnímu účelu stačí. Je dobré si vždy prohlédnout práva k jednotlivým fotkám – někdy je totiž nutné například uvést zdroj nebo autora. Každopádně fotky zde můžete stahovat legálně bez placení a to je důležité. Pozor si dejte na obrázky, které jsou provázány na foto banku Shutterstock, kde obrázky zdarma nejsou. Další fotobankou, která nabízí některé snímky zdarma je Pixmac.com.

Tyto zdroje vám pomohou u článků, kde si nejste schopni pořídit vlastní fotografii. U cestovatelských článků, nebo článků o domácích zvířatech, pečení, vaření atd. (prostě všude tam, kde je to možné) doporučujeme použít vlastní fotografie. Jednak budete originální a také se vyhnete hledání toho pravého snímku.

Rozhodně nedoporučuji však stahovat snímky z jiných webů. I když dáte pod obrázek zdroj, odkud obrázek máte nestačí to a rozhodně vás to neopravňuje k tomu, abyste obrázek použili na svých stránkách. Porušujete tak autorská práva a víte, jak se na to v současné době hledí.

Popisky k obrázkům

Podívejte se na novinky.cz nebo idnes.cz. Každý obrázek má svůj vlastní popis. A není to jen proto, aby si člověk lépe představil situaci nebo zjistil, že autonehoda, která je na obrázku zachycena se stala 5 km od Brna, ale jde především o to, že spousta lidí hledá různé věci podle fotografií. A tedy zejména pokud máte internetový obchod je pro vás popisek obrázku nutností. Každý na internetu hledá obrázek např.: Samsung Galaxy S4, modrý kočárek, vrtulník Phantom a podobně. Když necháte obrázky pojmenované jako IMG_něco.jpg nikdy uživatelé internetu váš obrázek potažmo váš web nenajdou a to je problém. Proto, když pojmenujete obrázky u eshopu podle skutečného názvu zboží nebo uděláte popisek místa, které jste vyfotili, najdou si uživatelé vaši fotku a kliknou na ni, čímž se dostanou na vaše stránky.

V druhé části se zaměříme na to, jak správně obrázky popsat, protože i zde se dělají velké chyby a stačí, aby si je člověk uvědomil. Takže zase příště.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *